Telenet Group – de Belgische aanbieder van televisie, internet en telefonie – wil in haar aanbod naar haar medewerkers even vooruitstrevend zijn als in haar producten. Telenet toonde zich de voorbije jaren dan ook als ‘frontrunner’ op vlak van mobiliteitsbeleid en bereidt zich voor op de mobiliteitsnoden van de nieuwe generaties. In kader van deze uitdaging deed Telenet beroep op VLOT om mee na te denken over de strategische keuzes in de vormgeving en toepassing van het federaal mobiliteitsbeleid. Een half jaar later spreken we met Sven De Cremer, Director Reward, Benefits and Payroll bij Telenet.
Mechelen - Fietsstad 2022 en stad van deelmobiliteit - als uitvalsbasis
Het hoofdkantoor van Telenet is intussen een kwarteeuw gevestigd in Mechelen en +/- 20% van de werknemers woont op minder dan 10km van het kantoor in Mechelen. Deze historisch gegroeide keuze voor Mechelen als uitvalsbasis draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het bedrijf in de ‘war for talent’; als lokale werkgever met een nationaal brede uitstraling.
Sven De Cremer – die zelf vanuit Leuven naar Mechelen pendelt – heeft de stad de voorbije 7 jaar zien veranderen: “De keuze van de stad is structureel en begrijpelijk. Er is duidelijk gekozen om het gemotoriseerd verkeer te kanaliseren. Als werkgever spelen we in op de stijgende aantrekkelijkheid van de stad en haar invalswegen voor fietsers. We hebben een ruime en kwaliteitsvolle fietsenstalling op onze site met bijna 200 laadstations voor elektrische fietsen. Recent zaten we aan onze 1.000ste leasefiets! We zien dat een consistente groep met de fiets naar het werk komt, zelfs in de voorbije natte winter. We staan ook speedpedelecs toe om ook de fietsbereikbaarheid op lange afstand te faciliteren, wat sommige andere werkgevers schuwen, en zien hier geen stijging in arbeidsongevallen.”
Slim en flexibel kiezen
Telenet wil haar medewerkers vooral de mogelijkheid geven om flexibel te kiezen. Er is geen ‘one size fits all’. Telenet beschikt al even over een eigen mobiliteitsbudget sinds november 2021, maar werkte dit najaar ook het federale mobiliteitsbudget uit wat nieuwe mogelijkheden geeft. Zo is de mogelijkheid om huisvestingskosten (huur, intresten en aflossingsbedrag lening) op te nemen in het budget een interessante meerwaarde.
De Cremer: “We hebben een relatief jonge populatie waarbij verschillende werknemers geen wagen meer wensen. Met het federaal mobiliteitsbudget kunnen we een veel aantrekkelijker pakket aanbieden als werkgever dan enkel een wagen.”
“Bij gezinnen waar beide partners een elektrische bedrijfswagen hebben, staat er al gauw meer dan €100.000 aan vervoersmiddelen voor de deur. Dit zijn middelen die je misschien ook anders kan inzetten voor je huishouden: een busabonnement voor je kinderen, een vakantie met de TGV, afbetaling van je huisvestingskosten, een eigen sportieve fiets aankopen, etc. We hopen dat dit soort reflecties meer zullen komen.”
De stad biedt door het ruime aanbod aan bv. deelwagens een omgeving waarin je kan beslissen om een wagen te schrappen. Als werkgever faciliteren we maximaal dat onze werknemers de keuze kunnen maken en dat die ook aantrekkelijk is.”
Doel voor ogen en aangepaste organisatie
Telenet beoogt dit jaar 12% minder CO²-uitstoot op vlak van mobiliteit t.o.v. 2023. Ten opzichte van het laatste ijkpunt in 2019 (pré-corona) zit men aan een reductie met 60%. Tegen 2029-2030 wil men op 0% CO²-uitstoot uit mobiliteit landen.
Er is al heel wat gebeurd, maar Telenet wil verder investeren onder het motto ‘wat je aandacht geeft, groeit.’ Zo werd er voorbije zomer bewust voor gekozen om een ‘mobility manager’ aan te nemen i.p.v. een ‘fleet manager’. Deze persoon versterkt het team sinds september in het vorm geven en uitrollen van een toekomstgerichte mobiliteitsstrategie die past binnen de ruimere ambitie van Telenet om een ambassadeur te zijn op vlak van duurzaamheid. “Het mobiliteitsbudget zal ons speerpunt zijn in combinatie met de nodige faciliteiten. We zijn de juiste weg ingeslaan, maar we hebben nog meer hefbomen nodig.”
VLOT begeleidde Telenet in hun denkoefening over het mobiliteitsbudget met een workshop en opvolging van organisatiespecifieke vragen. De Cremer: “De workshop is al een tijdje geleden, maar we zijn er nog niet. Het is complexe materie. Vooraf aan de begeleiding van VLOT was het mobiliteitsbudget – bij wijze van spreken – een grote olifant waar we bang van waren. Door het thema samen te bespreken in de workshop is er veel helder geworden en kunnen we het vraagstuk beter in stukken kappen. Na afloop hadden we zicht op welke zaken duidelijk en/of beslist zijn en waar we nog verder onderzoek moesten doen.
De workshop is echt een katalysator geweest: Het helpt dat een neutrale stem van buitenaf de feitelijkheden kan aanbrengen. Dergelijke begeleiding heeft echt meerwaarde voor werkgevers.”
Advies naar collega-bedrijven
Het VLOT-team sprak al verschillende bedrijven in de regio die het mobiliteitsbudget overwegen, maar vaak is er toch nog een vrees voor de implementatie van een dergelijk nieuwe maatregel. We vragen Sven nog als uitsmijter welk advies hij zijn collega-bedrijven wil meegeven. De Cremer: “In elke organisatie is er heel wat te verbeteren. Mobiliteit is dan zeker een thema om prioriteit aan te geven, omdat het steeds meer een rol gaat spelen in de keuze van werknemers voor een bepaalde werkgever. Denk er tijdig over na voor er zich problemen stellen, want het proces tussen concept en implementatie vraagt veel tijd.”
“Telenet wil als werkgever inzetten op duurzaamheid en keuzemogelijkheden bieden. Indien je geen aanbod hebt, zullen toekomstige werknemers reacties geven als ‘Hoezo, ik kan enkel de wagen kiezen?’ maar evengoed ‘Hoezo, ik kan hier geen wagen kiezen?’ Bij Telenet geven we de boodschap: ‘Dit is de meest duurzame oplossing die voor u werkt.’ Wij zien het mobiliteitsbudget dus als een belangrijke maatregel voor onze aantrekkelijkheid als werkgever naar nieuwe instromers op de arbeidsmarkt; een groter wordende groep dus 😉.”
We bedanken Sven voor dit gesprek en delen volledig het idee dat het bij een goed voorbereide werkgever zeker VLOT zal verlopen.